Onderzoekers hebben een nieuwe manier gevonden om de intelligentie van een AI-model te bepalen: ze laten het een spelletje Minecraft spelen, zonder informatie over de omgeving, en beoordelen hoe goed het presteert.
Met miljoenen gebruikers wereldwijd is Minecraft veel meer dan een simpele video game. Het is een wereld waarin spelers voortdurend leren en zich aanpassen aan hun omgeving om te overleven. Dezelfde kenmerken maken het een ideale proeftuin voor AI, zo wordt gesteld.
De traditionele manieren om AI te testen, zoals schaakspelen, bieden niet altijd de meest realistische of uitdagende scenario’s. Deze activiteiten beoordelen de AI in een gesloten systeem met duidelijke regels en grenzen. Het leven, echter, is niet een gesloten systeem. Er zijn geen perfect gedefinieerde regels en grenzen. Bovendien moet men zich vaak aanpassen aan onverwachte situaties. Onderzoekers zijn van mening dat situaties in Minecraft complexer en meer levensgetrouw zijn, waardoor ze de perfecte test zijn voor de adaptieve kwaliteiten van AI.
De kerngedachte is om AI te droppen in een spelletje Minecraft zonder voorafgaande informatie over hun omgeving. De AI zal moeten leren stenen en bomen te hakken, vijanden te vermijden, en nog veel meer zonder enige voorkennis. Dit bootst realistisch het proces na waarin een kind zijn of haar omgeving leert begrijpen.
Via deze methode hopen onderzoekers AI-modellen te ontwikkelen die beter in staat zijn om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Het idee is dat ze de AI-modellen continu de game laten spelen, leren en groeien. Zo blijven ze niet statisch, maar evolueren ze, zoals mensen dat in echte situaties zouden doen.
In de grote wereld van Minecraft is het mogelijk om eindeloos veel scenario’s te creëren waarin een AI kan leren. Het aanpassingsvermogen van de AI kan worden bepaald aan de hand van hoe snel en effectief deze scenario’s worden opgelost. Hierdoor wordt het vermogen van AI om te leren, zich aan te passen en te overleven in een dynamische omgeving op de proef gesteld. Dit is een stap verder dan de traditionele methoden om de AI’s intelligentie te meten.
De onderzoekers zijn optimistisch over de resultaten tot nu toe. Hoewel de experimenten nog in een vroeg stadium zijn, zijn ze hoopvol dat deze aanpak hen zal helpen om AI-modellen te ontwikkelen die beter in staat zijn om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden.
Minecraft zou dan ook weleens de sleutel kunnen zijn tot het creëren van aanpasbare AI. Dit betekent dat de mogelijkheden van AI nog verder versterkt worden, en dat het gebruik van Minecraft mogelijk de brug kan slaan tussen AI en menselijke intelligentie. Dit is een spannende ontwikkeling voor de toekomst van zowel videogames als kunstmatige intelligentie.