Praten is niet altijd goedkoop. In november 2021 verloor Tesla naar schatting $21 miljard aan waardering nadat oprichter Elon Musk zijn 70 miljoen volgers had uitgenodigd om deel te nemen aan een peiling over de vraag of hij 10% van zijn eigen aandelen in het bedrijf moest verkopen. Dit was slechts één aflevering in een lange reeks van schijnbaar roekeloze social media-communicatie van Musk, die hebben bijgedragen aan een koersdaling van $175 miljard voor Tesla tegen het einde van 2021.
Al lang wordt anekdotisch beweerd dat het gedrag van CEO’s een directe relatie heeft met de prestaties van hun bedrijven. Echter, de onwaarschijnlijkheid om miljardair-managers gestandaardiseerde persoonlijkheidstests te laten doen heeft ervoor gezorgd dat op persoonlijkheid gebaseerde aandelenvoorspelling in feite een pseudowetenschap is geworden.
MBTI-Beoordeling
Een nieuwe samenwerking tusspeen universiteiten in Duitsland en Italië heeft een nieuwe benadering gekozen voor het formuleren van een voorspellend raamwerk van deze aard, door openbaar beschikbare gegevens te gebruiken om 32 CEO’s op hoog niveau in kaart te brengen in het Myers-Briggs Type Indicator-raamwerk (MBTI).
Je kent waarschijnlijk MBTI, ook al wist je de naam niet. Gebaseerd op het werk van Carl Jung, classificeert MBTI persoonlijkheden in 4-karakter entiteiten zoals ENTJ’s (‘extravert’, ‘voelen’, ‘denken’, ‘oordelen’), en is de afgelopen tien jaar een populair hulpmiddel geworden voor zelfanalyse op sociale media.
De vier assen waaruit eigenschappen kunnen worden geselecteerd zijn: extraversie vs introversie (EI); sensing vs intuïtie (SN); het denken vs gevoel (TF); en het beoordelen vs waarnemen (JP). De auteurs van het artikel gebruikten gecrowdsourcete gegevens om MBTI-profielen van CEO’s te maken, en creëerden vervolgens een afzonderlijke dataset en architectuur die met succes de invloed van CEO-persoonlijkheid op de aandelenprestaties konden voorspellen, met Elon Musk als centrale proefpersoon.
Het nieuwe onderzoek
Het nieuwe onderzoek streeft naar een objectieve methode voor het voorspellen van aandelenkoersen op basis van de geschatte persoonlijkheden van Chief Executive Officers (en in het bijzonder op wat ze in het openbaar zeggen), in overeenstemming met de Upper Echelons-theorie voorgesteld in 1984, waarin voor het eerst een verband werd geopperd tussen de persoonlijkheid van de CEO en de prestaties van het bedrijf.
De auteurs stellen: ‘In een risicoregressietaak tonen we aan dat – in overeenstemming met de upper echelons-theorie – de voorspelde CEO-persoonlijkheid significant verband houdt met financieel risico in de vorm van volatiliteit van het aandelenrendement. Kwalitatief gezien lijken extraverte, intuïtieve en meedenkende CEO’s minder financieel risico te lopen.’
Fascinerende inzichten en resultaten
De resultaten variëren per kenmerkas voor de MBTI-toewijzingen, en de meest relevante resultaten zullen die zijn die overeenkomen met het geschatte kernkarakter van de spreker (dwz ‘ENTJ’). Het onderzoek, getiteld Invloed van bovenaf? Voorspelling van CEO-persoonlijkheid en risico-impact op basis van spraaktranscripties, komt van drie onderzoekers van de Universiteit van Mannheim en de Bocconi Universiteit in Milaan.
De auteurs gebruikten drie bronnen om gegevens te verzamelen voor de persoonlijkheidsvoorspellingscomponent van het project. Om de CEO’s te identificeren en te karakteriseren, gebruikten ze de 88,000 inkomstenoproeptranscripties van Reuters’ Refinitieve EIKON dataset; en Compustat Execucomp, van Wharton Research Data Services aan de Universiteit van Pennsylvania, dat werd gebruikt om geïdentificeerde CEO’s programmatisch te matchen met leeftijds- en geslachtsgegevens.
Om MBTI-persoonlijkheidslabels te verkrijgen, gebruikten de onderzoekers de Personality Database, een crowdsourced platform van door gebruikers bijgedragen persoonlijkheidsbeoordelingen, waar adequate gegevensniveaus voor 32 CEO’s (waaronder Steve Jobs en Elon Musk) beschikbaar waren. In plaats van elke CEO te definiëren als een typische MBTI-afkorting van 4 tekens, representeerden de auteurs elk persoonlijkheidsprofiel als een vector van vier continue variabelen op een schaal van 0-1, in overeenstemming met de schattingen van crowdsourced, waardoor een nauwkeurigere mapping tussen de Big 5 en MBTI-schalen.
Koppeling van persoonlijkheid en bedrijfsprestaties
Om de risicoregressiecomponent van het project te vergemakkelijken, in overeenstemming met de theorie van de hogere echelons, voegden de auteurs vervolgens de gegevens van de inkomstenoproep samen met databases van IBES, CRSP en Compustat Execucomp. Om bruikbare indices van variatie in aandelenkoersen te ontwikkelen na een verklaring van een CEO, namen ze verschillende risico-proxy’s van eerder werk op, en ook leeftijd en geslacht, om mogelijke verstorende effecten te beoordelen.
In reactie op de resultaten die zijn verkregen door een persoonlijkheidsmatrix te gebruiken als prognosemethode voor de volatiliteit van aandelen, verklaren de auteurs: ‘We vinden dat de eerste drie MBTI-dimensies significant geassocieerd zijn met risico na het gesprek. Deze significantie is [hoog] voor E – I en T – F. De richting van deze associatie gedraagt zich zoals verwacht: een CEO die op een introverte en gevoelvolle manier communiceert, wordt geassocieerd met verhoogd [risico], terwijl een intuïtieve communicatie wordt geassocieerd met verminderd [risico]. Deze resultaten zijn met name robuust voor leeftijds- en geslachtsgebonden effecten.’ Ze voorspellen dat toekomstig werk dat spraakindicatoren omvat – zoals stemmodulatie en spraakintervallen – nieuwe interpreteerbare dimensies zou kunnen toevoegen aan de gegevens voor deze indicatoren.